معرفی تدنوتن هنرمند جواهرآلات مفهومی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تد نوتن (18 دسامبر 1956) یک هنرمند مفهومی هلندی است . او به‌ویژه برای آویز توربو پرنسس‌اش که دارای یک موش است که یک گردن‌بند کوچک مروارید دارد، و کیف‌های دستی اکریلیک جامد و چمدان‌های حاوی اسلحه‌اش معروف است . طیف وسیعی از گالری‌ها و مجموعه‌های موزه‌ها در سرتاسر جهان نشان‌دهنده آثار او هستند. از سال 2005، شرکت طراحی او Atelier Ted Noten ، یا ATN ، خلاقیت های جواهرات خود را به سمت پروژه های طراحی (داخلی)، نصب و سفارش برای کلکسیونرهای خصوصی، سازمان های فرهنگی و موسسات هنری گسترش داده است. 

بیوگرافی

نوتن در سال 1956 در شهر هلندی تگلن به دنیا آمد و پیش از پذیرش در مدرسه هنر، مشاغلی مانند آجرکاری و پرستاری در یک بیمارستان روانی را آغاز کرد. او در آکادمی هنرهای کاربردی ماستریخت در هلند ثبت نام کرد و در سال 1990 مدرکی را از آکادمی گریت ریتولد آمستردام دریافت کرد . نوتن از سال 2005 تا 2008 به عنوان پژوهشگر ارشد بین المللی در دانشکده جواهرات بیرمنگام دانشگاه بیرمنگام سیتی در انگلستان کار کرد. از سال 2007 او در آکادمی طراحی آیندهوون در هلند به تدریس کلاس های مستر می پردازد .

سبک و فلسفه کار های او

من جواهراتی درست می کنم که عادت کردن به آن مدتی طول می کشد. هنگامی که آن را می پوشید، خود را آسیب پذیر می کنید زیرا چنین بیانیه چشمگیری دارد. من از طریق جواهرات و اشیاء خود صحبت می کنم. من در مورد جواهرات به عنوان یک پدیده، در مورد صنعت یا – مانند هر هنرمندی – درباره بشریت نظر می دهم.

وتن مدعی است که آثار او تحت تأثیر مارسل دوشان ، فرانسیس بیکن ، دیمین هرست و مرلین مونرو و دیگران قرار گرفته است

آثار شاخص

کیف عروسی

کیف Ageeth’s Bruidsschat با نام مستعار کیف Ageeth’s Dowry (1999)، کیف دستی عروس سفارشی حاوی مقدار زیادی جواهرات طلا که توسط خانواده عروس اهدا شده است، با بند حمل دو رشته مروارید.

 کیس وابسته به بی‌گناهی مقتول 

 کیس وابسته به بی‌گناهی مقتول (2005)، حاوی لباس تعمید کودک، و همچنین یک تفنگ نقره‌کاری شده با صدا خفه‌کن، یک مروارید، یک الماس و یک گلوله طلایی، که همگی در اکریلیک محصور شده و دسته چمدان نقره‌ای وصل شده است.  این مجموعه در مجموعه موزه Stedelijk’s-Hertogenbosch به نمایش گذاشته شده است.

کیف مادربزرگ بازبینی شده 

با نام مستعار کیف آفتاب پرست (2009)، آفتاب پرست بزرگ پوشیده شده در اکریلیک با پوزخندی روی صورت، قسمت بالایی لویی ویتون کاربردی و تزئینات با روکش طلا. قیمت 25000.00 یورو است.

پرنسس توربوویرایش کنید

آویز توربو پرنسس نوتن در سال 1995 ، با یک موش کوچک ریخته‌گری شده در اکریلیک و پوشاندن یک گردنبند مروارید کوچک، موفقیت او را آغاز کرد.  در سال 2011 توسط یک پین نسخه محدود برگزار شد. 

سنجاق سینه مرسدس

سنجاق سینه مرسدس از قطعات فولادی برش خورده از بدنه یک خودروی لوکس مرسدس بنز کلاس E مدل 210 ساخته شده است.نوتن این پروژه را در سال 2001 با کار خود 100 قطعه آغاز کرد که در آن بخشی از یک ماشین جدید را برداشت و آن را به 100 قطعه تقسیم کرد که هر قطعه از نظر اندازه و شکل منحصر به فرد است. به این ترتیب صاحب سنجاق سینه می‌تواند مالک یک مرسدس بنز جدید شود. نوتن آن را در سال 2003 با خودرویی متفاوت دنبال کرد. در سال 2007 و 2008 او فقط از کاپوت استفاده کرد. سنجاق های 2001 سفید و 2003 قرمز هستند. قیمت هر عدد 200.00 یورو است.

تسخیر شده توسط 36 زنویرایش کنید

در سال 2009، نوتن با الهام از کارت هنرمند ژاپنی هوکوسای کاتسوشیکا (1760-1849)، پروژه ادامه دار خود را که توسط 36 زن تسخیر شده بود، آغاز کرد. مانند هوکوسایی که 36 نقاشی از کوهی که دوست داشت خلق کرد، نوتن نیز 36 کهن الگو از زنان را برای طراحی جواهرات انتخاب کرد. ابتدا یک مجسمه در اندازه واقعی ساخته می شود که سپس به یک شیء هنری پوشیدنی تبدیل می شود که از مواد مختلفی مانند نایلون، فولاد ضد زنگ، تیتانیوم، نقره یا طلا ساخته شده است. 

تاکنون نوتن، در میان دیگران، Career Woman (نسخه محدودی از سه تکه حلقه با روکش طلای 18 عیار تزئین شده با صندلی اداری مینیاتوری همراه با زین دوچرخه مسابقه)،  (حلقه ای با آی پاد) )، Femme Fatale (حلقه ای با فویل حصار مینیاتوری متصل، قابل انعطاف با استفاده از نایلون پر از لاستیک و قیمت 225.00 یورو، همچنین در مجموعه موزه Stedelijk’s-Hertogenbosch )، ماچا (حلقه ای با مسلسل )، دختر بستنی (حلقه و دستبند با یک جفت کفش نوک تیز روی لاستیک ماشین)، هوکر شکلاتی(حلقه ای با ظرف سرو پر از شکلات و قیمت 150 یورو) و کناو (حلقه ای با کیف پول و یک جفت دستکش بوکس).

نسخه محدود هشت قطعه از گردنبند نایلونی پر شده با شیشه پرینت سه بعدی Fashionista با کفش های استیلتوی مینیاتوری بخشی از این پروژه است. قیمت گردنبند نایلونی 1400.00 یورو است. Noten همچنین یک نسخه محدود از ده قطعه منحصر به فرد را تولید کرد که هر کدام دارای یک عنصر طلایی متفاوت بود، به نام Fashionista Golden Girl . علاوه بر این یک گردنبند تک نسخه با عناصر تمام طلا و یک تک نسخه تمام طلا ساخته شد.  نوتن همچنین حلقه نایلونی سوفراژت لاکی را با قیمت 950 یورو و حلقه طلای 18 عیار میوز با قیمت 18500 یورو تولید کرد.  مادرسنجاق سینه، از نایلون زینتر شده لیزری، 175.00 یورو قیمت دارد. 

یک طرح خاص آووندولیندر (ترجمه شده پروانه عصر ، عبارت دیگر برای فاحشه) با نام مستعار دوشیزه پیگی (حلقه ای با یک خوکچه با یک گردنبند مروارید) است که در طلا و تیتانیوم و همچنین در نایلون تولید می شود. این بر اساس دستبند خوک 2008 نوتن ساخته شده از نایلون متخلخل است.  قیمت دستبند خوک 1800.00 یورو و انگشتر Avondvlinder (خانم پیگی) در حدود. 13000 یورو (طلا 18 هزار و بسته به قیمت طلا )، یا 925 یورو (تیتانیوم)، یا 80.00 یورو (نایلون پر از الیاف شیشه). 

7 مورد ضروری برای یک زن

در سال 2011، نوتن یک اسلحه سفید Dior 001 و یک تفنگ Chanel 001 مشکی با جزئیات طلای 18 عیار را به عنوان بخشی از یک سری بزرگتر با عنوان 7 Necessities for a Woman (احساس یک زن از نگاه یک زن) طراحی کرد) . دو تفنگ نایلونی چاپ سه بعدی به عنوان کیسه های آرایش با براق کننده لب و گرز در پوزه، محفظه بارگیری به عنوان یک محفظه ق عمل می کند .) 100 گرم شمش نقره گواهی شده در گیره تفنگ دیور، 50 گرم طلای 24 عیار در شانل، خلال دندان و در برخی مدل ها سنجاق سر و شیشه کوچک عطر. اسلحه ها همچنین یک حافظه USB 4 گیگابایتی را پنهان می کنند. قیمت به ترتیب 11500 دلار آمریکا (تفنگ دیور) و بیش از 17000 دلار آمریکا (تفنگ Chanel) است. 

 

Author picture

برای ویرایش متن روی دکمه کلیک کنید

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *